Jaarthema 2015-2016

Een nieuw scoutsjaar betekent ook een nieuw jaarthema!

Dit jaar koos Scouts en Gidsen Vlaanderen voor deze oorspronkelijke keuze en zet komend jaar in op de dienstgedachte die kenmerkend is voor scouting.
Toen Baden-Powell anno 1907 het legendarische motto ‘Be Prepared’ verkondigde, stak hij 100 jaar geleden al het vuur aan de lont: “Wees paraat om het juiste te doen op het juiste moment”. 'Be Prepared' is voor zowat 50 miljoen scouts en gidsen over de hele wereld nog steeds hun lijfspreuk. De bereidheid om er voor elkaar te zijn is de fakkel die we doorgeven: een brandend spoorteken dat scouts en gidsen - van de kleinste kapoen tot strafste gids of verkenner - leidt naar inzet voor anderen; liefst tot vér buiten scouting.

Met 'Be Prepared' - vrij vertaald : 'gericht op het leven' - hanteert Scouts en Gidsen Vlaanderen een opvoedende hefboom om kinderen en jongeren in verbinding te brengen met hun omgeving en met de toekomst. Voorbij het ik, hier & nu.  Dit jaarthema wil scouts en gidsen betekenis laten hebben voor zichzelf, voor elkaar en voor de samenleving. Als scouting niet dient, dient scouting tot niets.